הופעת נפיחות מאחורי הברך

תוכן עניינים

אם אתם עוסקים בפעילות ספורטיבית אתם עלולים מכורח הנסיבות לסבול ממגוון תופעות שיכולות להתרחש, ובתוכן פציעות ספורט כדוגמת מתיחת שרירים, קריעתם ואף בחלק מהמקרים הופעת נפיחות מאחורי הברך. במה מדובר, מהי שכיחות התופעה בקרב האוכלוסיות השונות, מהן הסיבות לכך ומהן הדרכים לטפל בסוגיה?

 

רבים מכם שעוסקים בפעילות ספורטיבית בהיקף כלשהו מכירים את התופעה הזו ומנסים להימנע ממנה בכל כוחכם, אבל מה בעצם הנסיבות להופעת נפיחות קבועה בברך, לא בהכרח כזו שמופיעה בעקבות עקיצה, אלא מצב רפואי של ממש, שמצריך טיפול מיידי?

 

כיצד מתפתחת נפיחות מאחורי הברך ומדוע?

יש מינוח רפואי לתופעה, והיא נקראת ציסטה על שם בייקר (או ציסטה פופליאטלית, אם אתם מתעקשים). כאשר היא מופיעה היא מלווה בדרך כלל על ידי הופעת שק מלא נוזלים (אשר מקורם הוא מתוך הברך) מאחורי הברך, ומלווה בכאבים עזים באזור. הגורמים להתפתחות הציסטה יכולים להיות, כאמור, פציעה שנגרמת עקב פעילות ספורטיבית, דלקת פרקים ניוונית (אוסטיאוארטריטיס), דלקת מפרקים שגרונית ושיגדון (גאוט). כל אחד מהגורמים האלו יכול לגרום להופעת הנפיחות ולדרדר משמעותית את איכות חייהם של הסובלים מן התופעה. התסמינים לתופעה כוללים קליקים טורדניים זמן הנעת המפרק, כאבים עזים בתנועה וגם במנוחה, ואף הקרנות כאב לאזור הירכיים והמותניים, אך זאת תלוי בחומרת המצב.

 

במידה והציסטה מתפוצצת, התרחיש עלול לגרום לכאבים אקוטיים ועוצמתיים מאחורי הברך ובמורד השוק, המלווים בהתנפחות של האזור ובסבל עצום מצד המטופל.

 

איך מאתרים אותה?

הדרך הכי קלה לאתר את הנפיחות היא פשוט להסתכל אל אחורי הברך. הנפיחות תופיע בדרך כלל בצורה של כדור מעוגל שמדמה כדור טניס. בדיקות הדמיה הן הדרך הקלה ביותר לאבחן את הבעיה, בעיקר באמצעות בדיקת אולטרסאונד לברך, בה ניתן לראות בקלות את הציסטה ולאבחן אותה. אופציה נוספת היא לבצע בדיקת MRI לברך בה ניתן לאתר בקלות את הציסטה ולאבחן אותה.

 

מהי שכיחותה בקרב האוכלוסיות השונות?

תופעה זו קיימת בקרב חמישית מהאוכלוסייה, קרי אחד מחמישה סובל ממנה, והיא נפוצה לרוב בגילאים 35 עד 70. הציסטה על שם בייקר שכיחה יותר בקרב נשים מאשר גברים, זאת בעקבות סיבות אשר גורמות להתפרצות דלקת פרקים, למשל הזדקנות הגוף, ואכן לרוב האוכלוסייה שתסבול מהמצב היא נשים מעל גיל 40, אם כי כלל האוכלוסייה יכולה לסבול מכך, ובעיקר ילדים.

 

מה ההשפעה על הגוף?

קודם כל, האזור שהכי סובל מהתופעה, מטבע הדברים, הוא אזור הרגליים שיכולות להתנפח ולסבול מתופעות לוואי כגון כאבים, תחושת זרמים בפלג הגוף התחתון ועוד. כמו כן, תנועתיות הברך נפגעת משמעותית. הרבה יותר קשה לקום ולשבת, יותר קשה לצעוד, לעלות ולרדת במדרגות, לקפוץ ולרוץ. מדובר באתגר של ממש עבור אנשים שהיו רגילים לעשות פעולות ספורטיביות, אך לא רק, ובתופעה שגוררת לצערנו השפעה לטווח ארוך.

 

איך מטפלים בתופעה?

ישנן מגוון דרכים לטפל בתופעה. הדרך השמרנית עשויה לכלול מנוחה, פיזיותרפיה עם כבלים מותאמים, מדרסים, שרוולי ברך, דיקור סיני והזרקות חומרים שנועדו להפחית את רמת הנפיחות והכאב. עם זאת, ישנה כמובן את האופציה הניתוחית (ארתרוסקופיה) שבמהלכה מנקזים את אזור הנפיחות באמצעות שאיבת הנוזלים אך דרך זו מלווה, מכורח הנסיבות, בתהליך שיקומי ארוך ומפרך שלא פעם אורך תקופה ארוכה מאוד, אפילו מספר חודשים.

 

אם אירע מזלכם ונקלעתם למצב שבו אתם סובלים מנפיחות מאחורי הברך, ישנן כאמור מגוון דרכים לטפל בתופעה. את הטיפול כדאי לעבור במכון פיזיותרפיה מקצועי ואיכותי המציע בין היתר טיפול בפציעות ספורט בטכניקות ידניות ובעזרת מכשור מתקדם ושיטות חדשניות.