שיקום לאחר אירוע מוחי

תוכן עניינים

אירוע מוחי הוא הגורם העיקרי לנכות מתמשכת בקרב מבוגרים והוא מהווה את גורם התמותה השלישי הנפוץ ביותר לאחר סרטן ומחלות לב. מדי שנה לוקים בישראל באירוע מוחי  כ15 אלף בני אדם, כאשר 30 אחוזים מהם ימותו בשבועות הראשונים שלאחר מכן, 30 אחוזים יחלימו באופן מהיר יחסית ולא יזדקקו לאשפוז שיקומי ואילו 40 אחוזים הנותרים יסבלו ממגמה כלשהי אשר מצריכה שיקום. על אף שלא מעט אנשים בטוחים שאירוע מוחי הוא מחלה שרק מבוגרים סובלים ממנה, לא מעט גברים ונשים מתחת לגיל 65 ואף צעירים יותר מאושפזים בבתי חולים שיקומיים לאחר שעברו אירוע מוחי.

מהו אירוע מוחי ומה גורם לו?

אירוע מוחי הוא מצב שבו נגרם מוות לרקמת המוח או לתאי המוח וזאת בשל הפרעה בזרימת הדם מהלב למוח. במידה ואחד האזורים במוח נפגע, תאים נוספים סביבו עלולים להיפגע גם כן וכך בעצם לפגוע בפעולות ובתחושות שונות שאנו עושים או מרגישים מדי יום. כל אירוע מוחי פוגע באזור אחר במוח ולכן משפיע בצורה שונה. לרוב הפגיעה תפגום ביכולת התנועה, ההתנהלות והתקשורת של האדם. לא פעם היא גם תפגע במידת ההכרה של הנפגע.

הגורמים לאירוע מוחי יכולים להיות על רגע חסימה בכלי הדם במוח. הסיבה השכיחה ביותר להיווצרות החסימה המדוברת היא טרשת עורקים. גורם נוסף להיווצרות אוטם מוחי הוא קריש דם או חומר אחר אשר משתחרר מהדפנות של העורק אל מחוץ למוח או מהלב, נסחף לוח וגורם לחסימה של כלי דם חיוניים. התופעה נקראת תסחיף כאשר הקריש נמצא בכלי הדם אשר חוסם את מעבר החמצן למוח נגרם לרקמת המוח.

גורם נוסף לאירוע מוחי הוא דימום. הדימום יכול להיגרם משתי סיבות כאשר הראשונה היא דליפה ממפרצת. מפרצת היא בעצם בליטה בדופן העורק דקה ומתוחה. כאשר יש קרע במפרצת יש דימום בין המוח לבין הקרומים שלו אשר קרוי: דמם תת עכבישי. הסיבה השנייה היא דמם תוך מוחי אשר מתרחש במקרים שבהם כלי דם בתוך רקמת המוח פוקע ולתוך הרקמה נשפך דם אשר גורם לנזק לרקמת המוח ולמות התאים. תאי העצב מסביב לאזור של הדימום לא מקבלים אספקה של דם תקינה וניזוקים. הגורם השכיח ביותר לכך יהיה יתר לחץ דם.

שיקום לאחר אירוע מוחי- במה מדובר?

תהליך שיקום לאחר אירוע מוחי ישתנה בין מטופל למטופל וזאת בהתאם לחומרת האירוע שחווה, בהתאם למצב הבריאותי הכללי, בהתאם למחלות הרקע שלו ובהתאם לגורמים נוספים. ניתן לומר כי במרבית המקרים האשפוז הראשוני שלאחר האירוע יארך עד שבוע. אם יהיו סיבוכים בשל העובדה שמדובר על אירוע מוחי קשה שמלווה בתרדמת האשפוז יהיה ממושך יותר. ישנם בתי חולים אשר בהם קיימת מחלקה מיוחדת לאנשים שעברו אירוע מוחי ואילו בבתי חולים שבהם אין מחלקה כזאת האשפוז יהיה במחלקה פנימית או נוירולוגית. לאחר האשפוז הראשוני יגיע שלב השיקום עצמו וגם הוא יהיה בהתאם לחומרת המקרה. השיקום יכלול פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, טיפולי קלינאי תקשורת, טיפולי פסיכותרפיה ועוד. מטרת השיקום היא להשיב לאדם את היכולות שאבדו לו ולאפשר לו לשוב ולתפקד באופן עצמאי.

באיזה מכשירים משתמשים בתהליך שיקום לאחר אירוע מוחי?

ישנם מכשירי עזר שונים אשר משתמשים בהם לצורך השיקום כגון: הליכונים ותומכי הליכה, מסילה משולבת סביבת מציאות מדומה, מסילה המשלבת זעזועים על מנת לתרגל הליכה, אביזרי פיזיותרפיה שונים וכן אם נפגעה יכולת ההליכה של האדם ניתן להשתמש במכשיר מיוחד וחדשני בשם ביונס.  מדובר על רצועות טכנולוגיות מתקדמות אשר מלבישים על השוק, אשר עובדים על הפעלה של השריר אשר גורם להרמת כף הרגל. המכשיר מנתח את נתוני ההליכה של האדם, מרים את כף הרגל בשלב שבו היא אמורה להתרומם כאשר הוא הולך ומרפה את השרירים שלו כאשר אין צורך.