דום נשימה בשינה

תוכן עניינים

הפסקת נשימה מוגדרת בעלת משמעות רפואית כאשר היא נמשכת 10 שניות או יותר. בעוד שכאשר הפסקות נשימה מעטות לא מהוות סיבה לדאגה כלשהי, ריבוי הפסקות נשימה עלול להוביל לסיבוכים ומצב זה יוגדר ברפואה: "דום נשימה בשינה". חשוב לדעת כי דום נשימה בשינה מפריע לאיכות השינה, גורם לשינה שטחית, מוביל לעייפות במשך היום ואף עלול לגרום לסיבוכים רפואיים נלווים ובעיקר למחלות וכלי דם. בשל העובדה שהפסקות נשימה מתרחשות בזמן השינה כאשר האדם איננו מודע לגופו, לעיתים יחלוף זמן רב עד שהתסמונת תאובחן ולרוב תשומת הלב למצב תופנה על ידי קרוב משפחה שראה את השינה של האדם או שותף לשינה.

מה גורם לדום נשימה בשינה?

ישנם כמה גורמים שיכולים להוות את הסיבה לדום נשימה בשינה:

אנשים עם משקל עודף או שסובלים מהשמנת יתר מצויים בסיכון גבוה פי 4 לפתח דום נשימה בשינה בהשוואה לאנשים במשקל תקין והסיבה לכך היא הצטברות של שומנים באזור דרכי הנשימה העליונות שעלולים להוביל לשיבוש מכאני ביכולת הנשימה בלילה.

אנשים עם היקף צוואר עבה עלולים לסבול מדרכי נשימה קצרות ובשל כך לפתח דום נשימה בשינה.

אנשים אשר דרכי הנשימה שלהם צרות ויש להם שקדים מוגדלים יכולים לסבול מדום נשימה בשינה

ישנן הפרעות אנטומיות שונות שמעלות את הסיכון לדום נשימה חסימתי כגון: עיוותים במחיצה של האף, פוליפים באף, סנטר קטן עם מנשך עמוק וכן, חולים באי ספיקת לב ובבצקת של בית הבליעה.

לגברים יש סיכון גבוה פי 2 לפתח דום נשימה חסימתי ואילו בקרב נשים הסיכון לתופעה גבוה בעיקר במצבים של עודף משקל וכן לאחר גיל המעבר.

ככל שעולה הגיל כך גדל הסיכון לפתח דום נשימה חסימתי.

מחקרים שונים מעלים כי היסטוריה משפחתית של דום בנשימה מעלה את הסיכון לתופעה.

גורמים נוספים יכולים להיות: שתיית אלכוהול, עישון סיגריות, נטילת תרופות הרגעה ועוד.

כיצד מאבחנים דום נשימה בשינה?

אבחון דום נשימה בשינה יכול להיות מורכב שכן, מרבית האנשים שסובלים מהתופעה לא מרגישם את היקיצות באמצע הלילה ועשוי לחלוף זמן רב עד שיאובחן ויקבל טיפול מתאים לבעיה. האבחון הרפואי של דום נשימה מתבצע כיום במעבדת שינה או באמצעות בדיקות ביתיות לצד בדיקה פיזיולוגית של רופא לבעיות שונות כגון: משקל עודף או חסימות בדרכי נשימה עליונות וכן בירור היסטוריה משפחתית.

במעבדת שינה האבחון יכלול ניטור למשך הלילה של דפוסי הנשימה המאפשר לאתר את כמות היקיצות בלילה ואת משכן. האבחון הביתי יתבצע באמצעות מכשור מתאים כאשר האדם יקבל הדרכה כיצד עליו להשתמש במכשיר במשך הלילה בכדי לאבחן את מצבו.

הטיפול לדום נשימה בשינה

 הטיפול לדום נשימה בשינה יהיה בהתאם לרמת החומרה. במידה ומדובר על דום נשימה שנחשב קל, האדם יידרש לבצע שינוי אורח חיים ואימוץ אורח חיים בריא לרבות: הפסקת עישון ואלכוהול, הקפדה על תזונה בריאה, הורדה במשקל, שילוב של כושר גופני יספיקו. כמו כן, ינחו את האדם לישון על הצד או הבטן ולא על הגב שכן שינה על הגב מגבירה את הסיכוי לדום נשימה בשינה. יש לשמור על אף פתוח בלילה וניתן לעשות זאת באמצעות מי מלח לפתיחת נחירי האף ועוד. במקרים קשים יותר יש צורך בהוספת טיפול רפואי ייעודי לדום נשימה באמצעות אביזרים רפואיים או טיפולים פולשניים. אחד האביזרים המרכזיים לטיפול הוא מכשיר סיפאפ– מדובר על מכשיר שמעביר לחץ אווי דרך מסכה אשר מוצבת על האף בעת השינה. לחץ האוויר מאפשר להותיר את דרכי הנשימה העליונות פתוחות במשך הלילה ומונע נחירות ודום נשימה וכן, מפחית את מספר אירועי הפסקות הנשימה בלילה.