פתרונות פרזול לשיפור ועיצוב המטבח

תוכן עניינים

כולנו יודעים עד כמה גדולה ההשפעה של פרטים קטנים, בכל מקום. גם במטבחים שלנו הכלל הנ"ל רלוונטי, ולכן כדאי להקדיש תשומת לב גם לבחירת פתרונות הפרזול – אותם פריטים לכאורה שוליים, אבל אלה שבפועל תורמים לעיצוב החלל וגם לנוחות השימוש בכל המתקנים השונים.

אילו פתרונות פרזול קיימים כיום ולמה הם חשובים?

לפני שנתחיל לפרט מהם הפתרונות שמהם אפשר לבחור כיום, כדאי קודם כל להגדיר מה זה בעצם "פרזול".

הכוונה היא לכל אלמנט במטבח שנועד לאפשר תנועה של חלקי המטבח השונים: ידיות, מסילות, בוכנות, עגלות, סלסלות, צירים, קרוסלות ועוד. לפרזול תפקיד חשוב והוא לאפשר את מקסום שטחי האחסון. השימוש במטבח הפך בשנים האחרונות לאינטנסיבי כמעט בכל בית, ולכן באופן טבעי יש צורך ביותר ויותר כלים וגם בעוד ועוד חומרי גלם. מצד שני נדל"ן הוא מוצר יקר ולכן השטח במטבח מוגבל. פתרונות פרזול מתקדמים כמו קרוסלות מעניקים גישה נוחה לכל הפריטים המאוחסנים וכך השטח מנוצל ביעילות מרבית.

מוצרי פרזול חיצוניים מול מוצרי פרזול פנימיים

פתרונות הפרזול נחלקים ל-2 סוגים: אלה החיצוניים ובפרט ידיות המטבח (וגם למשל מתלים ומדפים), ואלה הפנימיים – מסילות, צירים, גלגלות וכו'.

מוצרי פרזול פנימיים נבחנים על סמך היעילות שלהם, כלומר עד כמה הם הופכים את השימוש בארון או במגירה לנוח. מוצרי פרזול חיצוניים נבחרים בעיקר על סמך המראה: אמנם ידיות לדלתות המטבח הן כמובן פריט שימושי, אבל הדרך שבה הן משתלבות בעיצוב המטבח היא זו שמתבלטת לעין.

איך לבחור ידיות לארונות מטבח?

בחירת ידיות לדלתות המטבח מחייבת כאמור תשומת לב רבה להיבט האסתטי. נקודת המוצא להחלטה אילו ידיות יולבשו על דלתות הארונות היא סגנון העיצוב של המטבח כולו: למטבח מודרני מתאימות ידיות מסוג אחד, ואילו למטבח כפרי מתאימות ידיות מסוג אחר, ובאופן דומה למטבח תעשייתי או למטבח היי-טקי יש גם כן סוגים ספציפיים של ידיות שיובילו להרמוניה מתאימה.

כך למשל במטבח כפרי כדאי לבחור ידיות מעץ ויחסית ארוכות (בין אם לאורך ובין אם לגובה). במטבח מודרני יתאימו ידיות מתכת קצרות יחסית שמשדרות מינימליזם עכשווי. במטבח היי-טקי אפשר להתקין ידיות כפתור, שיכולות להתאים גם למטבח קלאסי (בזכות אפשרות הבחירה של צבע הידית).

עמידות מקסימלית

המלצה שתקפה לגבי כל פתרונות הפרזול שמעצבים ומשפרים את המטבח ואת השימוש בו היא לרכוש אותם אך ורק מחברה מקצועית ואמינה. הסיבה לכך היא הצורך במוצרים עמידים מאוד. בכל מוצרי הפרזול נעשה שימוש נרחב, יומיומי, ולכן אם הם לא יהיו איכותיים ועמידים, תוך זמן קצר הם יישחקו ולא יוכלו למלא את ייעודם. בנוסף, תוך זמן קצר הם גם לא ייראו מרשימים כמו בהתחלה, והמטבח כולו ייראה מוזנח. רכישת מוצרי פרזול איכותיים לא מייקרת את העלות הכוללת של המטבח במידה ניכרת, ולעומת זאת התועלת גבוהה מאוד.