כיצד לצלוח מצב בו נתקעים במעלית

תוכן עניינים

אחד החששות המרכזיים של כל אדם כאשר הוא משתמש במעלית הוא להיתקע בה. ברוב המקרים המעלית תהיה קטנה ודחוסה ועל כן, בין אם היא נתקעת כאשר אתם לבד בה ובין אם היא נתקעת כאשר עוד אנשים מצויים יחד אתכם בה, אתם עלולים לחוש מצוקה ולחץ שיובילו אתכם גם לקושי בנשימה בשל חרדה. חשוב לדעת כיצד לפעול במידה ואתם נתקעים במעלית וכן, כיצד ניתן למנוע מלכתחילה מצבים שבהם נתקעים במעלית. אם עליתם או ירדתם במעלית ולפתע היא עצרה, נסו ללחוץ על כפתור: "פתח דלת". אם זה לא עוזר, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לנשום עמוק ולהירגע עד כמה שניתן וזאת בכדי שתוכלו לפעול בצורה נכונה לצורך יציאה מהמעלית בשלום.

 

מה לעשות במקרה שבו נתקעתם במעלית?

אם נתקעתם במעלית, ראשית כאמור, עליכם לנסות לצלצל בפעמון החירום המצוי במעלית. ישנם פעמונים במעליות שמטרתם היא להתריע שאדם נתקע בתוך המעלית וישנם מעליות שבהם גם יש לחצן אשר יכול לשלוח התראה למכבי האש שמישהו נתקע במעלית. לכן, בדקו איזה לחצני מצוקה יש במעלית והפעילו אותם. אם הפעלתם את לחצני המצוקה ושום דבר לא קרה, חשוב מאוד לשמור על קור רוח, לנשום עמוק ולפעול בשיקול דעת. על אף שבמרבית הפעמים לא תהיה קליטה למכשיר הסלולרי שלכם בתוך מעלית ועל כן, לא תהיה לכם אפשרות להתקשר ולהודיע שאתם תקועים במעלית, אפליקציית וואטסאפ במכשירי סלולר לרוב יכולה לפעול גם במקום שבו אין קליטה ועל כן, נסו לשלוח הודעות לאנשים רלוונטיים ולבקש עזרה.

אם אין לכם מכשיר סלולרי או אם האפליקציה של וואטסאפ לא עובדת במעלית, כדאי שתנסו לעשות כמה דברים: לחצו כמה פעמים על פעמון האזעקה, דפקו על דלתות המעלית על מנת לעורר את תשומת הלב של עוברי אורח בבניין או של אחד מאנשי התחזוקה של הבניין, חשפו מדבקה עם טלפון של טכנאי מעליות ואם יש לכם אפשרות, שילחו לו הודעה או התקשרו אליו בכדי שיגיע לחלץ אתכם. אם מדובר על מעלית שבה יש רמקול ומיקרופון לאחר שאות המצוקה שלכם יגיע לאיש התחזוקה בבניין, תהיה לכם אפשרות לתקשר איתו ישירות, כך שהוא יוכל לעדכן אתכם לגבי שלבי תיקון המעלית.

הדבר החשוב ביותר בסופו של דבר הוא להירגע עד כמה שניתן. לא כדאי להיכנס ללחץ שכן הוא יכול לגרום לכם למצוקה נשימתית וכן, לא לפעול בצורה טובה בכדי לצאת מהסיטואציה.

 

כיצד תמנעו מלכתחילה משהייה במעלית תקועה?

מלכתחילה, כדאי לעשות הכל בכדי להימנע ממצב שבו נתקעים במעלית. לכן, כאשר מדובר על מעלית ביתית, כדאי לעשות את כל הדרוש בכדי לתחזק את המעלית בכל עת בצורה הטובה ביותר שיכולה להיות וזאת בכדי שהמעלית לא תגיע למצב שהיא נתקעת בשל כשלים טכניים שלא טופלו בזמן. הקפידו לתחזק את המעלית בבניין משותף בהתאם להוראות.

מעבר לכך, חשוב מאוד שתדאגו שהמעלית תכיל לחצן המשדר איתות למכבי האש כאשר המעלית נתקעת וזאת בכדי שתהיה אפשרות לחלץ כל אדם שנתקע בה וכן, שתמיד המעלית תכיל מספר של טכנאי מעליות שיהיה זמין גם באפליקציית וואטסאפ.

אחד הדברים החשובים ביותר הוא  להימנע משימוש במעלית בימי חורף סוערים וגשומים וזאת בשל חשש מהפסקות חשמל שבגינן אתם יכולים להיתקע במעלית. מכיוון שייתכן שבימי חורף גשומים וסוערים יהיו הפסקות חשמל ארוכות מהרגיל, הרי שאין ספק שכדאי להימנע משימוש במעלית בימים שכאלה.