הפסיכולוגיה בשירות עולם התעסוקה

תוכן עניינים

·    שינויים בין דוריים בתחום הקריירה:

-כשגיל היה בגילנו אמרו לו שהדור שלו יחליף 7 קריירות במהלך חייו.

-הדור של ההורים שלנו החליפו בין החלפה אחת לבין אפס קריירות בחיים. -לדור שלנו מנבאים החלפה של 12 קריירות לאורך החיים. לא רק כי תוחלת החיים גדלה, אלא כי יש המון אופציות ורצון לטעום מהכל. אלו גורמים לעובדים להיות פחות יציבים ולמנהלים להבין שביטחון תעסוקתי הוא לא מוצר מאוד נדרש, מה שחשוב זה גיוון וחיזוקים מידיים. מנהלים שהבינו זאת הצליחו

להאריך את תוחלת משך העבודה של העובדים בארגון.

· אבטלה חיכוכית (זמנית:) מונח מתחום הכלכלה, המתאר מצב בו אדם נמצא בין עבודות כתוצאה משינויים בשוק העבודה, כניסה לשוק לראשונה ועוד. אם אחוז האבטלה החיכוכית יעלה במקביל לעלייה במספר הקריירות של הדורות

הבאים, יהיו מובטלים רבים.

·    מהפכת האיכות בשירות התעסוקה:

-עלייה בתמיכה בהשמה.

-מתן חכות ולא דגים.

-פיתוח ההון האנושי.  -פיתוח קריירה ולא רק תיווך עבודה: רק כשהיינו ילדים שאלו אותנו מה אנחנו רוצים לעשות כשנגדל, ומאז לא ליוו אותנו בהמשך התהליך. לפעמים צריך לשאול את עצמנו איפה אנחנו רוצים

להיות ולא רק לזרום עם החיים. בשירות התעסוקה מתחילים מהשאלה מה האדם רוצה לעשות ואז גוזרים אחורה, אם הוא רוצה להיות מנהל שיווק הוא צריך להתחיל בעבודה קטנה בשיווק ואם הוא רוצה להתחיל בעבודה קטנה הוא צריך לבוא עם הכשרה מסוימת ותארים מסויימים שכדי להתקבל אליהם צריך ציון מסוים. הגלגול אחורה הזה הוא הכרחי כשאנחנו מנווטים את עצמנו. זו המשמעות של פיתוח קריירה וזה דבר שכיום עומד במרכז, כתוצאה מהחלפות הקריירה התכופות. אנחנו אלה

שצריכים להיות עם הידיים על המושכות ולכוון את עצמנו לפי מטרות ושאיפות מוגדרות מראש.

.2 היועץ ותפקידיו

.1   מתווך מציאות:

·  ניתוח SWOT אישי (חוזקות-חולשות, איומים-הזדמנויות.)

·  תיאום ציפיות לנועץ- לא כל בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה יתקבלו לתואר שני בקלינית. צריך

לעשות זאת בעדינות, להציע אלטרנטיבות ולרדת לשורש העניין. לדוגמא, אם האדם רוצה לטפל

באנשים יש עוד אפשרויות לעשות זאת מלבד פסיכולוגיה קלינית שאולי כן יהיו ברי השגה עבורו.

·  משקף את "איזורי העיוורון" של הנועץ.

·  מדריך את הנועץ בתחום עולם התעסוקה ומטיב את השתלבותו שם.

תומך רגשי: הקשבה פעילה-לדעת להגיב ולהתייחס לדבריו של הנועץ, לשים אותו במרכז.  ·.2
ההבדל בין אמפתיה לסימפתיה: בסימפתיה אין המשפט של "כן אבל," המילים האלו לא עוזרות  
לאדם שזקוק לסיוע. תמיכה  · 
נטול שיפוטיות מסייע לנועץ לראות עצמו באופן ברור ומלווה בתהליך היכרות העצמי. עוזר לנועץ לשאול את השאלות הנכונות- היועץ אמנם יודע מה קיים בשוק, אבל מי שיודע מה הוא· · · 
רוצה לעשות כשהוא יהיה גדול זה רק האדם עצמו, אצלו הידע קיים.  
מחזק ומעצים: היועץ כמאמן תעסוקתי  ·.3
מתן שיעורי בית- אילו שיעורי בית יכולים להיות בתחום התעסוקי כשעושים לאדם פיתוח קריירה?· 
אם אדם מתאהב במשרה ההמלצה היא למצוא אדם שעובד שם ולהתלוות אליו, כי דברים שרואים  
מכאן לא רואים משם. מעודד פרו-אקטיביות  · 
בונה יחד עם הנועץ אופציות לפעולה. מתכנן תוכניות לטווח הקרוב והרחוק. מארגן את הכאוס ומשרטט את הדרך.· · · 

.3 תהליך הייעוץ

הראיון הייעוצי:

·  ריאיון הוא סוג של תקשורת בינאישית מילולית, שיש לו מטרות, הוא תחום בזמן ותפקידי המראיין

והמרואיין ברורים- היועץ נושא באחריות לייעוץ שלו אבל בסוף האדם יבחר באופן עצמאי מה הוא בוחר

לעשות עם הייעוץ שקיבל. מדובר בתהליך של מספר מסוים של פגישות עם התחייבות ותוכנית ברורה.

·  הריאיון הייעוצי הוא כלי העבודה הבסיסי והחשוב ביותר של יועץ ההשמה.

·  הריאיון דורש מיועץ ההשמה כישורים מקצועיים ומיומנויות בינאישיות רבות.

מטרות הראיון-

·  הכרת הנועץ ואבחונו התעסוקתי, בירור חוזקות, חסמים, נטיות תעסוקתיות, מוטיבציה וגיבוש

תעסוקתי.

·  העצמת הנועץ, יצירת שינוי מחשבתי והתנהגותי וגיבוש תכנית תעסוקתית המכוונת לפיתוח קריירה.

·  יצירת קשר בונה וביסוס האמון בין היועץ והנועץ, כולל תיאום ציפיות ועיבוד חוויות רגשיות.

הראיון הייעוצי בשירות התעסוקה-

·  הריאיון הייעוצי חייב להסתיים בגיבוש תכנית תעסוקתית ובנקיטת פעולות ליישומה.

·  הריאיון הייעוצי יכלול תמיד הקשבה פעילה, הבעת אמפתיה, עידוד והעצמה.

·  היועץ צריך להימצא בתהליך למידה תמידי- לרכוש כלים נוספים ודרכים לסייע לנועציו.

·  תיעוד הייעוץ הינו חלק בלתי נפרד מהתהליך.

·  הייעוץ הינו כלי תמיכה ראשון במעלה בפני עצמו גם אם כלי התמיכה האחרים בהשמה אינם זמינים או

רלוונטיים עבור בנועץ. לדוגמא: כל אדם יכול לקבל משירות התעסוקה מימון של 75% מסכום של קורס שהוא מתעניין בו

שמוכר על ידי משרד הכלכלה והוא מתחת לשנה. לפנ שנותנים שובר כזה צריך לנהל שיחת ייעוץ, לבנות את התהליך ואת מסלול פיתוח הקריירה שמתאים לאדם ואז לבחור לו את הכלי שמתאים לו

(שובר הוא גם סוג של כלי.)

·  יעדים על פי -SMART כל יעד במסגרת פגישת הייעוץ צריך להיות ספציפי, מדיד, ניתן להשגה, ריאלי

ומוגבל בזמן מסוים.

הברית הייעוצית-

·  הברית הייעוצית מתייחסת לאיכות הקשר בין היועץ לנועץ, ומהווה "חוזה עבודה" לא כתוב בין שני

הצדדים בנוגע ליעדי הייעוץ והדרכים להשגתם.

·  יצירת ברית ייעוצית חיובית היא תנאי הכרחי להצלחת תהליך הייעוץ כולו.

·  ביסוס אמון מבוסס על יכולת להקרין מומחיות, סמכות ואמינות.

·  תהליך הייעוץ הינו תהליך איכותי ולא כמותי.