קקטוסים – איך מטפלים ומה כל כך מיוחד בהם?

תוכן עניינים

 

אחד הצמחים הפופולאריים והאהובים ביותר בישראל, הוא קקטוס. במקרה או לא במקרה, הוא גם נקרא צבר, וכך במשך שנים רבות אפיינו את מי שנולד בישראל. בין אם זה בגלל הקוצים של הצמח ובין אם זה בגלל שהוא רך מבפנים. בכל מקרה, קקטוס הוא אחד הצמחים האהובים על ישראלים ולא רק עליהם.

על פי הערכות יש למעלה מ-2,000 מינים של קקטוסים. מדובר על צמח מדבר אשר איננו זקוק להרבה מאוד מים ויכול לחיות בתנאי יובש. זו אחת הסיבות מדוע הוא פופולארי בישראל ולא רק כאן, אלא גם בארצות הברית ובאזורים אחרים באמריקה. לא פעם אנחנו פוגשים בצמח זה בסרטים ותוכניות טלוויזיה על הדרום האמריקאי או על מקסיקו. זה לא מקרי, שכן מדובר על צמח מאוד שכיח באזורים אלו.

קקטוסים שייכים למשפחת הסוקולנטים (ההגדרה הנכונה היא, שכל קקטוס הוא סוקולנט, אך לא להיפך). זה אומר, כאמור, שמדובר בצמח שאיננו דורש כמות גדולה של מים ויכול להסתגל לאזורי יובש בצורה מאוד פשוטה. לכן הוא גם מחזיק מעמד זמן רב. מעבר לכך, נעשה בו שימוש נרחב לצורך הגנה ממזיקים, הסוואה, וכן העלים שלו יכולים לייצר צל ולחות. כאשר הוא איננו יכול לצרוך מים כתוצאה מהתייבשות, אז הוא מסוגל להסתגל למצב החדש, הן בעזרת אגירת מים והן על ידי כך שהוא מצטמק ואז איננו זקוק לכמות גדולה של מים.

לפני שנסביר מעט על הטיפול בו, חשוב לומר, מדובר על צמח מאוד ייחודי במראה שלו, בין אם זה באופן בו השורשים שלו בוקעים ובאופן בו הוא גדל באופן כללי, אך גם בעצם זה שהוא מכוסה קוצים דקים. כל מי שמטפל בצמח זה, בבית או בכל מקום אחר, חייב להקפיד על שימוש בכפפות שיגנו על הידיים שלו, אחרת קוצים עלולים לדקור אותו וזה יכול להיות מאוד לא נעים.


כיצד מגדלים קקטוס בצורה נכונה?

כאמור, קקטוס הוא צמח מאוד חזק ועמיד אשר איננו זקוק לכמויות מים גדולות, מצד שני, הוא רגיל בתור צמח מדברי לכמות שמש גדולה ולכן יש להקפיד על חשיפה רבה לשמש. זו הסיבה שמוטב להניח אותו על אדן החלון או קרוב אליו. אם אין אפשרות לחשוף אותו לשמש, יש לבחון כיצד הוא יכול לקבל את החשיפה לאור בתנאים נכונים עבורו.

מבחינת דישון, הרי שיש צורך לדשן אותו באופן קבוע, רצוי בדשן אורגני. הדישון מאפשר לו להתפתח כמו שצריך בצורה תקינה וסדירה. יש לנקות סביבו ולשמור שהוא יגדל בסביבה נקייה. כמובן שצריך להרחיק חיות או ילדים מהצמח, גם בשביל שלא ייכנס להם קוץ, וגם בשביל שלא ייהרסו את הצמח בשום צורה שהיא.


איפה אפשר לקנות קקטוסים?

בעיקרון, אנחנו יכולים למצוא היום שורה של מקומות בהם ניתן לקנות קקטוסים לבית, לעסק או לגינה. למשל, אפשר למצוא משתלות ספציפיות שמתמחות בגידול ושיווק קקטוסים מסוגים שונים. כאמור, חלקן מגדלות את הקקטוסים בעצמן ואחרות משווקות קקטוסים אשר גדלים באזור מדבר יהודה והנגב.

מעבר לכך, אנחנו יכולים למצוא חנויות פרחים ומשתלות רגילות בהם ניתן למצוא קקטוסים מסוגים ודגמים שונים. עלינו להחליט איזה סוג אנחנו מחפשים ובאיזה גודל. רצוי לוודא לפני שאנחנו קונים, מה בדיוק דורש הטיפול בצמח ואיך בדיוק עלינו להתנהל איתו.

לסיום חשוב להדגיש, הרבה מאוד אנשים אוהבים לקבל קקטוסים בתור מתנה ליום הולדת או לאירועים אחרים, בסגנונות וגדלים שונים שמתאימים להם ולמקום מגוריהם.