פסיכולוגיה – הבסיס

תוכן עניינים

פסיכולוגיה – מדעי ההתנהגות

סוציולוגיה – תורת החברה, מתייחסת למבנים פורמאלים בחברה. דוג' – בית הספר רקאנטי מורכב משלוש מחלקות: רפואת חירום, סיעוד ופיזיותרפיה – תיאור סוציולוגי – תיאור \ צילום מצב

אנתרופולוגיה – תורת התרבות – מתייחסת לנורמות התנהגות, שפה, סגנון לבוש, חלקן סמויות וחלקן גלויות. לדוג' – לאחת המחלקות בסורוקה מעדיפים אנשים חדשים שלא להתקבל משום שההתייחסות בין העובדים היא מאוד ביקורתית ולא תומכת. אפשר לנתח קבוצות עבודה, שבטים ומחלקות בארגון

פסיכולוגיה חברתית – השפעת הקבוצה על התנהגות הנפש. מתייחסת להשפעת הקבוצה על התנהגות ודעות

הפרט. לדוג' לחץ חברתי פסיכולוגיה – תורת הנפש. תורה המתייחסת לאישיות דפוסי למידה, זיכרון והתפתחות האדם

·    חרדת בחינות מוגדרת כמצב רגשי המפריע להישגים לימודיים ובהכרח איננו משקף את רמת הידע.

·    חרדה שונה מפחד, חרדה מתייחסת לאלמנטים בלתי מודעים, לרוב הם פנימיים וכוללים אירועים

עתידיים, חרדה מופיעה לרוב כחלק מחרדה כרונית. בפחד לעומת זאת הגורם הוא ידוע, האיון הוא

חיצוני  ויכול להיות מיידי ונקודתי או רחוק ולא ברור.

גורמים לחרדת בחינות הם

.1   בהיבטים  סוציולוגים  – ציון עובר  בכל  המקצועות כדרישה עבור  המשך  הלימודים יכול לעורר את

החרדה. .2    בהיבטים אנתרופולוגים – אווירת לימודים לא תומכת מנעה מהסטודנט לבקש עזרה

.3   פסיכולוגיה חברתית – נורמות התנהגות משותפות לכל המשפחה, הן מהוות לחץ חברתי והן ברות

מדידה )יכול להיות קבוצה, לאו דווקא משפחה(

.4   פסיכולוגיה

.a    מידת האופטימיות של האדם משפיעה על מידת ההצלחה של אותו האדם

.b    מיקוד  שליטה פנימית פנימי לעומת חיצוני – להכיר בעובדה כי האשמה בכישלון המבחן הוא

  פנימי, חוסר למידה או חוסר מוכנות ולא בגורמים חיצוניים כגון המרצה או המבחן עצמו .c   צפיות  לא  ריאליות  – לדעת  כמה הגיוני שתקבל  במבחן  ולא לצפות  ל100- שלמדת לילה

לפני .d   הרגלי למידה לא נכונים

.e    ביקורת  עצמית הרסנית, ביקורת נוקבת עוד לפני הבחינה וזה פוגע, השוואה לאחרים

.f    צורך חיצוני באישוריים חברתיים, דרישה מתמדת לפידבקים חיצוניים )אתה רוצה להוציא

ציון גבוהה כדי להראות לאחרים(

חרדת בחינות מתבטאת בשלושה מרכיבים

.1    פיזי – בחילות, הקאות, הזעת יתר, בעיות בשינה, עצבנות, כאבי בטן ועוד

.2    קוגניטיבי )שכלי( – זיכרון לוקה בחסר, בלבול, בעיות קשב, מחשבות ביקורתיות ועוד

.3   רגשי \ נפשי – אלמנטים מתבטאים גם לפני וגם אחרי המבחן וגם תוך כדי – ירידה בביטחון, חוסר

אמונה עצמית, פסימיות, רצון להתבודד

המלצות להתמודדות עם חרדת בחינות

.1   מידת הריכוז משתנה בשעות היום – לפי מידת הריכוז בשעות היום השונות, להשקיע את מירב זמן

הלימודים בשעה שבה רמת הריכוז גבוהה ביותר )גם אם זה אמצע הלילה – אנשים שונים עובדים

לפי שעון פנימי שונה(

.2   ניהול זמן נכון:

.a   חשוב ודחוף – מתייחס לפעולות המקדמות את המטרה העיקרית בחיים )לימודים במקרה

 הזה,( ומאחר שלא נעשו בזמן, הן דחופות .b   חשוב ולא דחוף – מאפיין אנשים המנהלים היטב את זמנם, מסיימים את המטלות לפני

המועד ויש באפשרותם לתקן ולשפר אותם – מצב אידיאלי

.c   לא חשוב ודחוף – אירועים שאינם מקדמים את המטרה ולא ניתן לדחותם )ישיבות צוות,

הלוויה, תור לרופא ועוד( .d   לא חשוב ולא דחוף – אירועים שאינם מקדמים את המטרה וניתן לדחות אותם. הן הבעיה

האמיתית ומבזבזי הזמן העיקריים.

בעלי חרדת בחינות אינם מסוגלים לנהל נכון את הזמן בצורה יעילה, ולכן שייכים לקטגוריה הראשונה או

האחרונה.

.3    הרגלי למידה  – כדי להגביר  עניין בחומר  הלימוד, כדאי  להפוך את חוווית הלימוד  לפעילה, לשאול

שאלות, להדגיש את המושגים בצבעים. לעבור על כותרות לפני קריאה מעמיקה ורק לאחר מכן,

לקרוא  קריאה מעמיקה, תוך הדגשה ש לרעיונות מרכזיים.

.4    רצוי ללמוד בקבוצות לימוד מדרבנות

.5    כדי  לשפר את הזיכרון, כדאי להבין, לשנן וליצור אסוציאציות )הקשרים( בעלי הומור או מיניות

.6 לתת דוגמאות אישיות .7 אופטימיות בכל מצב .8   להימנע מהשוואה חברתית