פסיכולוגיה – התחברות חברתית

התחברות חברתית

נושא המקשר בין פסיכולוגיה חברתית לפסיכולוגיה גרידא. שלוש רמות )סגנונות( של התחברות חברתית

.1   סגנון בטוח – לרוב מאפיין אנשים בעלי דימוי עצמי גבוהה. עצמאי מבחינה רגשית. בעלי סף תסכול

גבוהה ומסוגלים להתמודד עם מצבי לחץ. אחוז קטן מהאוכלוסייה שייך לקבוצה זה. לרוב הקשר עם

האמא היה קשר יציב ועקבי.

האם נענתה לצרכי הילד לסירוגין.

– אחוז גבוהה מהאוכלוסייה.

.2   סגנון  האמביוולנטי  )דו  ערכי(

בבגרותם  הופכים להיות  תלותיים בעלי דימוי עצמי שלילי  ומתקשים להתמודד  עם מצבי לחץ ובעלי

סף תסכול נמוך – ייצרו קשר בשביל ההרגשה, אבל אז ירגישו מועקה.    .3   בעלי סגנון נמנע – מתקשים להתמודד עם קרבה, בעלי שליטה ברגשות שלהם, ומסוגלים להכחיש כל רגש של רוך. בילדותם ההורה היה דוחה אותם ובלתי תומך – לא ייצרו קשר עמוק כדי לא

להיפגש בשנית.

ידידות ע"פ פסיכולוגיה חברתית

חיבה או ידידות מתפתחת מהסיבות הבאות

.1 מחבבים את המוכר – כתוצאה מחשיפה חוזרת האדם או הגירוי הופכים להיות מוכרים ולכן נוטים  לחבב אותו יותר. לא קיים בקרב אויבים או שונאים. חשיפת היתר עלולה לפגוע. לדוג' – סטודנטית הנוכחת בכל ההרצאות תתחבב יותר על שאר הסטודנטים. בקרב אויבים או שונאים לא קיים, חשיפת

 יתר תגרום לאפקט ההפוך )תגדיל את השנאה.( .2   קרבה גיאוגראפית – יכולה לסייע התפתחות חיבה בשלב הראשוני. חברה מהמעונות יתחברו יותר

עם חברה אחרים מהמעונות )הסעיף השני נובע מהראשון, מוכר בגלל הקרבה הגיאוגרפית( .3   חיבה התלויה במצב – אדם הנמצא בחרדה נוטה להתחבר לאחרים באותו המצב. מלבד הנמנעים

)מהסעיף הקודם,( שבמצבי חרדה מסתגרים.

.4   ככל שהאדם דומה לנו ומחזיק בהשקפות עולם דומות לשלנו ומעניק לנו חיזוקים ובכך מגביר את

החיבה – סוג של חיבה למשהו מוכר )סוג של חיבה עצמית.(

.5    הצלחת הזולת גורמת לרצון להידמות לו, או לחקות את ההתנהגות שלו.

.6    הדדיות – נבואה המגשימה את עצמה – נוטים לחבב את האדם שמחבב אותנו.

אהבה ע"פ פסיכולוגיה חברתית

מחלקים את  האהבה לשלושה מרכיבים ומתוכם גוזרים שמונה מצבים:

מרכיבים:

.1   מרכיב רגשי – רצון לשתף להיחשף בעניינים אישיים ולתת תמיכה רגשית הדדית ולשתף פעולה

)נחשב לאינטימיות.(

.2 מוטיב  ההנעה  –  מרכיב  זה  מלווה  ברצון  להימצא  במחיצת  הזולת  ולרוב  מלווה  במשיכה  גופנית.

הטענה היא שהתשוקה נמשכת זמן קצר, היא מתפתחת במהירות ונחלשת במהירות.

– יכולה להתגבר

מחויבות היא הרגשה שמתפתחת עם הזמן

– כוללת מחויבות.

.3   מרכיב  הכרתי

בעקבות  נישואים, אבל לא רק, נכון גם בידידות.

מצבים:

.1 חוסר אהבה – שלושת המרכיבים אינם קיימים – אדישות חיבה – המרכיב הרגשי קיים, אבל לא בהכרח המרכיב ההנעתי או המחויבות

2.   אהבה עזה  – קיים בה רק המרכיב של ההנעה. התאהבות, היריב הגדול ביותר של אהבה זו הוא הזמן.

3.   אהבה ריקה – קיום של מחויבות בלבד – נישואים של הרבה שנים שאין בהם כבר שום תוכן.

4. אהבה רומנטית – המרכיב הרגשי והמרכיב ההנעתי קיימים, אבל אין מחוייבות. .6 אהבה חסרת היגיון – יש תשוקה עזה, יש מחויבות, אבל אין אינטימיות. זהו מצב שבו אחד מבני הזוג  עלול להיפגע בצורה מעמיקה. )הוא יכול לזלזל בה, לדכא אותה – והיא תמשיך בשלה, אהבה חסרת הגיון.( אין שום אינטימיות – רואים הרבה אצל נשים מוכות, היא מחוייבת אליו, אבל הוא לא מרגיש

אינטימיות כלפיה. .7    אהבת  חברים – אהבה שאין בה את מרכיב התשוקה – יכולה להתקיים גם בקרב זוגות נשואים

.8   אהבה אידיאלית – כוללת את שלושת המרכיבים, והפסיכולוגים החברתיים טוענים שקשה לממש

אותה )להגיע אליה ולהתמיד בה.(

–  אהבה  עזה  – התאהבות  – מצב  ש"סוגדים"  לו  בעולם  המערבי  – יוצרים  אידיליה סביב מושא האהבה – הזמן הוא היריב הכי גדול של השלב הזה. השאלה היא האם אחרי הזמן יש עניין של כבוד הדדי יתפתח הדבר לאהבה. אם אין אפשרות לגשר בין האידיליה למציאות

)לא  באמת כמו שבנינו אותו בראש( הדבר מתפתח לפרידה.

אהבה ע"פ פסיכולוגיה – אריך פרום Fromm) (Erich      לפי התיאוריה מרבית האנשים בעולם המערבי עסוקים בלקבל אהבה ולא לתת אהבה. הם יוצאים מנקודת הנחה שאם יחליפו את מושא האהבה )אובייקט האהבה( – הם יצליחו לאהוב יותר, בפועל יש בעיה של

כישרון בסיסי לאהוב את הזולת. מה גם שמתבלבלים בין מושג של אהבה להתאהבות. לפי דעתו של פרום, אהבה היא אומנות שניתן לרכוש אותה במהלך החיים ולשכלל אותה, זה עניין של בחירה. האומנות הזאת

כוללת מספר מרכיבים:

.1   משמעת עצמית – האדם מקבל אחריות לתהליך וגם כאשר נדמה לו שהוא נדחה ע"י הזולת, הוא

ממשיך לבטא אהבה מפני שהוא מדמיין את המטרה הסופית. .2 התרכזות  –  התרכזות  מתייחסת  ליכולת  של  האדם  להתבונן  פנימה,  לנתח  את  עצמו  ולא  לחשוש

מבדידות ההתרכזות בעצמנו עוזרת לנו להקשיב לזולת. .3   סבלנות – כמו כל אומנות, צריך לתת זמן להתפתחות הקשר והרגש. גם בתחום זה לא ניתן לתחום

בזמן. מרכיבים רוחניים מצריכים סבלנות וזמן.

.4    ירידה  לפרטים – פרטים הקשורים למושא האהבה – התעניינות בכל מרכיבי החיים של הזולת.

איך אפשר למדוד אהבה )ע"פ פרום(

אהבה  כוללת ארבעה מרכיבים, ניתן לפתח אותם כלפי כל אדם:

.1   דאגה לצרכים הפיזיים של הזולת – אמא לא יכולה לאהוב את הילד מבלי לדאוג לצרכים הפיזיים

שלו.

.2   אחריות – מתייחסת לצרכים הנפשיים של הזולת, מנקודת מבט של הזולת )זמן לעצמו – לתת את

 הזמן \ צריך אוזן קשבת לתת לו אחת( .3   יחס של כבוד – יחס של כבוד מבלי לשנות את הזולת. לא לעצב את הזולת בצורה אחרת ממה

שהוא\היא.

.4    הקשבה פעילה – שונה משמיעה וזוהי היכולת להקשיב מבלי לשפוט.

פסיכולוגיה – חברתית

–    אפקט ההילה- זוהי נטייה לראות בזולת תכונה דומיננטית המעפילה על שאר התכונות. כתוצאה במתכונה זו יוצרים רושם חיובי או שלילי לגבי אותו אדם. o

פסיכולוגיה – מדע התנהגות ומחקר

מחקר חברתי אינו יכול להיות אובייקטיבי, אבל נחשב למדע משום שעונה על הקריטריונים הבאים: .1   הוא אמפירי – הוא בנוי בצורה מדעית: יש תיאוריה והיא

פסיכולוגיה – הבסיס

פסיכולוגיה – מדעי ההתנהגות סוציולוגיה – תורת החברה, מתייחסת למבנים פורמאלים בחברה. דוג' – בית הספר רקאנטי מורכב משלוש מחלקות: רפואת חירום, סיעוד ופיזיותרפיה –

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

פסיכולוגיה – חברתית

–    אפקט ההילה- זוהי נטייה לראות בזולת תכונה דומיננטית המעפילה על שאר התכונות. כתוצאה במתכונה זו יוצרים רושם חיובי או שלילי לגבי אותו אדם. o

פסיכולוגיה – מדע התנהגות ומחקר

מחקר חברתי אינו יכול להיות אובייקטיבי, אבל נחשב למדע משום שעונה על הקריטריונים הבאים: .1   הוא אמפירי – הוא בנוי בצורה מדעית: יש תיאוריה והיא

פסיכולוגיה – הבסיס

פסיכולוגיה – מדעי ההתנהגות סוציולוגיה – תורת החברה, מתייחסת למבנים פורמאלים בחברה. דוג' – בית הספר רקאנטי מורכב משלוש מחלקות: רפואת חירום, סיעוד ופיזיותרפיה –